Performance improvement: zó doen we dat

Directeur Haig Balian: "Alfa Delta Compendium? Een perfecte match!"

".. ook de besparing van de kosten springt in het oog: op sommige onderdelen oplopend tot wel 60%!"

Officieel heet de oudste dierentuin van Nederland ‘Het Genootschap Natura Artis Magistra”, maar in de volksmond wordt het na de opening in 1838 al snel Artis. Destijds opgericht ‘ter leringh en de vermaak’ is het geworden tot wat het nu is: een moderne dierentuin in monumentale context, 365 dagen per jaar van vroeg tot laat open, waar iedereen herinneringen aan heeft. Wie kan zich dat eerste bezoek niet meer herinneren? Niet verwonderlijk ook dat Artis een naamsbekendheid heeft van 98%. Inmiddels is Artis niet alleen meer een tuin met talloze dieren; het is een cultureel-educatieve instelling waar mens, natuur en cultuur samen- komen. Directeur Haig Balian: “Tja, op die naamsbekendheid zijn we best trots. Er zijn maar weinigen die zich met ons kunnen meten. We zijn nu eenmaal een bijzonder bedrijf.”

In de grote directiekamer met portretten van zijn voorgangers praat Haig Balian honderduit over ‘zijn’ dierentuin, zijn loopbaan en zijn ervaringen met Alfa Delta Compendium. Het dit bedrijf gaat hij in 2004 zonder aarzeling in zee om ondermeer zijn inkoopbeleid tegen het licht
te houden. Als kind droomt Balian ervan om later in een dierentuin te werken. “Ik wilde eigenlijk zoöloog worden.” Het loopt echter anders en hij bouwt na zijn middelbare school een carrière in de filmwereld op. Als filmproducer is hij mede verantwoordelijk voor tal van spraakmakende films als “Het meisje met het rode haar” en “Schatjes” en ook als ondernemer en directeur verdient hij zijn sporen. Dat hij ooit de scepter zou zwaaien over de beroemdste en
oudste dierentuin van ons land, kan hij niet bevroeden. Het duurt echter tot 2002 voordat zijn jongensdroom in vervulling zal gaan. Het moment van die verandering staat hem nog op het netvlies gegrift. Op een zakenreis raakt hij bij toeval in gesprek met iemand die een interim-management klus bij Artis doet.

Het gesprek blijft in zijn hoofd rondspoken en als hij een jaar later erop gewezen wordt dat een headhunter een nieuwe algemeen directeur voor Artis zoekt, hoeft Balian niet lang te aarzelen. Hij solliciteert voor de eerste keer in zijn leven. “Ja, dat ik op mijn 50e solliciteerde was een aparte ervaring. Zeker als je altijd je eigen baas bent geweest. En ja, die bekende vraag of de filmwereld niet iets heel anders is dan een dierentuin?” Een vreemde eend in de bijt is hij zeker niet.

[Door Paul Hofman - economisch journalist]

Download case