Performance improvement: zó doen we dat

Rendementsverbetering bij multinationale voedingsmiddelenconcern LambWeston

‘Alfa Delta Compendium heeft ons de kracht van inkoop laten zien.’

Het Amerikaanse voedingsmiddelenconcern LambWeston wilde de cost base van haar secundaire spend sterk verlagen. Alfa Delta Compendium realiseerde in korte tijd een kostenbesparing van 20 procent. Met behoud van kwaliteit.

‘Een volgende keer zou ik opnieuw met ADC werken voor het verlagen van de cost base van de secundaire spend. Door toepassing van hun sourcing-methode in combinatie met strak projectmanagement hebben de inkoopspecialisten van ADC zo’n 20 procent weten te besparen op die non product related spend’, aldus chief financial officer (CFO) Fons van Sever van LambWeston.

De CFO van LambWeston is Belg van geboorte, studeerde in Brussel en werkte voor accountancyorganisatie Ernst&Young en later voor zaaizaadproducent Advanta, voor hij in 2007 aan de slag ging bij LambWeston. Hij legt uit waarom hij ADC inschakelde, het Amsterdamse bureau dat gespecialiseerd is in performance improvement, aantoonbare rendementsverbetering.‘Kijk’, zegt hij, ‘wij hebben alleen een inkoopafdeling voor de primaire inkoop. Denk hierbij aan de grondstoffen en de investeringsgoederen. Heel doelbewust willen wij voor de secundaire inkoop geen aparte inkopers hebben. Dat zou gewoonweg te duur zijn. Ga maar na. De non product related spend is zeer heterogeen samengesteld. Van leasewagen tot mobiele telefonie, van beveiliging tot schoonmaak. Wil je elk van die categorieën goed inkopen dan heb je even zoveel inkoopspecialisten nodig. Nee, dan is het beter om eens in de paar jaar een partij als ADC in te schakelen’, meent CFO Van Sever.

Lean

De concrete aanleiding om juist nú het Amsterdamse bureau in te schakelen is een meerjarig programma voor prestatieverbetering binnen Lamb-Weston. ‘Wij zijn van origine een lean no nonsense bedrijf. En dat willen wij zo houden, omdat dit een echte kernkracht is in de concurrentiestrijd’, meent Van Sever. Lean betekent dat de overhead zo klein mogelijk moet zijn.

Chief financial officer Fons van Sever LambWeston): ‘Binnen LambWeston is het bewustzijn gegroeid dat je door goed in te open je kosten sterk kunt verlagen en dus je rendement kunt verhogen. ADC heeft ons de kracht van inkoop laten zien!

‘Tot onze verbazing bleek dat wij met veelal dezelfde leveranciers betere, goedkopere contracten konden afsluiten.’

Een voorstander van de bekende kaasschaafmethode is de financiële man van LambWeston hierbij echter geenszins. Daarom besloot hij op no cure no pay basis in zee te gaan met ADC. ‘Hij licht die keuze als volgt toe: ‘Niet alleen wilden wij echt flink besparen op de secundaire spend, maar het was voor ons ook de eerste keer dat wij een dergelijk groot inkoopproject deden.

No cure no pay is dan een uitstekende wijze van beloning.’ De werkzaamheden gingen van start met een crediteurenscan van de secundaire spend, direct gevolgd door een analyse van de resultaten die deze scan opleverde. Op basis van deze analyse werd besloten de pijlen te richten op een beperkt aantal kansrijke inkoopcategorieën.

Hoewel als centrale doelstelling gold het verlagen van de inkoopkosten was de absolute randvoorwaarde dat de kwaliteit minimaal op hetzelfde peil zou blijven. Dat prijsverlaging en kwaliteitsverhoging prima hand in hand kunnen gaan, bleek ook bij LambWeston. Hier kwam goed de toegevoegde waarde van de desbetreffende inkoopcategorie en markt. Geheim ‘Toch wel tot onze verbazing bleek dat wij met veelal dezelfde leveranciers betere, goedkopere contracten konden afsluiten. Op de schoonmaakkosten hebben we 20 procent weten te besparen. Op catering en afvalmanagement elk een kleine 40 procent. Op de spend in scope hebben wij bij elkaar 1,2 miljoen euro espaard. Let wel: jaarlijks!’, aldus een zichtbaar tevreden CFO Van Sever. Neem de inkoopcategorie ‘schoonmaak’. Binnen de secundaire spend is dit de grootste inkoopcategorie. Het gaat om het schoonmaken van de productielijnen in de drie fabrieken van LambWeston in Nederland. Op die productielijnen worden volcontinue aardappelen verwerkt. Na twee weken productie moeten ze zeer grondig worden schoongemaakt.

'ADC hanteert een strakke sourcing methodologie die in zes logische stappen tot resultaat leidt.'

Per slot van rekening zouden de gevolgen voor een merkartikelfabrikant als LambWeston niet te overzien zijn als het eindproduct niet kwalitatief in orde zou zijn. Daarom is voor dit gespecialiseerde schoonmaakwerk een partnership nodig tussen LambWeston en de  toeleverancier.

Van Sever: ‘de focus lag hierbij voor ons altijd vooral op kwaliteit en service, en te weinig op prijs. ADC heeft ons laten zien dat een scherpe prijs prima hand in hand kan gaan met een hoge kwaliteit van de dienstverlening door de toeleverancier.’ Het geheim: een strakke aanpak van het inkoopproces en goed onderhandelen door iemand met kennis van zaken. In dit geval: een adviseur van ADC die gespecialiseerd is in de inkoop van schoonmaakdienstverlening. Het bureau heeft voor vele inkoopcategorieën van dergelijke topspecialisten.

‘Wat betreft de samenwerking op basis van no cure no pay is sprake van een ‘win-win-situatie.’

Eigenzinnig

Vooralsnog zit het werk voor LambWeston er op. CFO Van Sever kijkt terug op een even prettige als succesvolle samenwerking. ADC heeft hij leren kennen als een no nonsense bedrijf dat een tikje eigenzinnig is.

Dat eigenzinnig spreekt hem wel aan: ‘je moet sterk in je schoenen staan als je de klant wilt meenemen in een veranderingsproces’. Ook wat betreft de no nonsense aanpak was de klik er. ADC heeft waargemaakt wat werd beloofd: een sterke verbetering van de perfomance van haar klant. Wat betreft de samenwerking op basis van no cure no pay spreekt hij van een ‘winwin-situatie’. De eerste keer dat hij een inkoopproject liet uitvoeren op deze basis, is hem dat direct goed bevallen. ‘Binnen ons bedrijf is het bewustzijn gegroeid dat je door goed in te kopen je kosten sterk kunt verlagen en dus je rendement kunt verhogen. Alfa Delta Compendium heeft ons de kracht van inkoop laten zien!’

[Door Freek Andriesse - economisch journalist]

Download case